Best images, comment images, layouts and more for your profile on SparkleTags.com
Best graphics, layouts, and more for your profiles! Click Here!

أنا الأولى التي لم تكتفِ لأنّها الوصال الكامل، الفعل والتلقي، المرأة التمردُ لا المرأة الـ نعم. سئمتُ آدمَ الرجل وسئمتُ آدمَ الجنة. سئمتُ ورفضتُ وخرجتُ على الطاعة. عندما أرسل الله ملائكته لاستعادتي كنتُ ألهو. على شاطىء البحر الأحمر كنتُ ألهو. شاؤوني فلم أشأ.روّضوني لأتروّض فلم أتروّض. أنزلوني الى المنفى لأكون وجع الشرود. جعلوني الرهينةَ للقفر من الأرض والفريسةَ للموحش من الظلال،. وطريدةَ الكاسر من الحيوان جعلوني. عندما عثروا عليَّ كنتُ ألهو. لم أستجب فشرّدوني وطردوني لأني خرجتُ على المكتوب...جمانه حداد .... عودة ليلث ...http://www.joumanahaddad.com.

Saturday, February 2, 2008

انسحاب

الان تسجد لها

الان تخط لائحة غفرانك

من اجلها

الان هى معجزتك

واعظم من خلق فى تاريخ الوجود

اراك .. الان.. تعود

لتسجد لها

من بعد ان

منحتنى اقساما ووعودا

ونقضتها فى لحظة

من اجل لحظة

من بعد ان

بكيت على مذبحى

وقدمت لى القرابين

مقسما

انك ابدا لم تكن لها

وانك بى او بدونى

لم تكن ابدا لها

وانكما كشروق الشمس و غروبها

من بعد ان الححت على

ان تخلع قيدها

من حول عنقك

وانك لم تعد تشعر بها

وانا كلبلهاء

ابتسم

واخبرك

انا لا اهتم بما فى عنقك

ما دام قلبك

من اجلى

وليس من اجلها

وتؤكد كلامك

بأنك حقا لم تعد تشعر بها

وان قلبك ملكى

وليس ملكا لها

وانك ابدا لم تكن هوائى الطباع

وانك تعلم يقينا

انى من كنت تبحث عنها

والان تسجد لها

اذن

اذهب لها

اذا اسعدتك اكثر منى

اذهب لها

ان فهمتك اكثر منى

اذهب لها

اذا احببتك اكثر منى

اذهب لها

اذا حفظت كلماتك مثلى

اذهب لها

او ان اكملت جملك مثلى

اذهب لها

ان جرؤت ان تطلق عليها

تؤم روحك

اذهب لها

ان منحتك كل هذا

اذهب لها

فأنا لا ابغى الا سعادتك

وحتى ان كان معنى ذلك

ان انزوى

بعيدا

وأفسح الطريق من اجلها




19 comments:

lonlysmily said...

من اختار فعليه ان يتحمل ما اختار

ومن أحب فسيحب ويعطى ما حيا

فقد اختار وسلك دونك طريق

فدعيه يمر من طريقك ويفسح لكى طريق غيره

وطالما انى بين من تحبين...وطالما ستحبين وستعطى

فلن تنزوى يا عزيزتى

Anonymous said...

lonlysmily

نعم
كلاهما اختار
وكلاهما مسؤول عن اختياره

يا صاحبة احد اجمل الجمل التى قرأت


انى افضل العيش فى ماض دافء

بدل من مستقبل....بدونك

dr.Roufy said...

فأنا لا ابغى الا سعادتك

وحتى ان كان معنى ذلك

ان انزوى

بعيدا

وأفسح الطريق من اجلها


هكذا يمكنني أن اجزم..ان أحدا لن يحبه مثل كاتبة تلك الكلمات
فكيف يسعد..من ترك وراءه كل هذا الحب وولي بعيدا؟

تحياتي

MKSARAT - SAYED SAAD said...

صديقتى الجميلة
صاحبة القلب
والمشاعر النابضة
اراك اليوم تتألقين
وسط كلماتك وكأن
روح نزار وشوقى
وكل الشعراء تدور
حولك يا تري لماذا
اتعلمي ان المحبين اذا
صدق حبهم لا يمكن
ان يفصلوا بين الثقة
بالنفس والتضحية
لأن في هذة الحاله
نفوسهم وقلوبهم
وكل ذرة داخلهم
تسكن في جسد من
يحبوهم
ويأتى هنا اخطر
الامتحانات صعوبة
وهو احتما ولو ضئيل
جدا ان يوجد منافس
اخر في حياة من نحب
وتبدأ التسائولان تطحن
افكارنا واعصابنا يظهر
منها على وجوههم بعض من
هذا لكن ما يكون داخل
قلبهم من اختراق يكون افظع
----
عبارت كل سطر فيها يعتبر قصيدة\اذن
----
اذهب لهااذا اسعدتك اكثر منى

اذهب لهاان فهمتك اكثر منى

اذهب لهااذا احببتك اكثر منى

اذهب لهااذا حفظت كلماتك مثلى

اذهب لهااو ان اكملت جملك مثلى

اذهب لهاان جرؤت ان تطلق عليهاتؤم روحك

اذهب لهاان منحتك كل هذا

اذهب لها فأنا لا ابغى الا سعادتك

وحتى ان كان معنى ذلك ان انزوى بعيدا

وأفسح الطريق من اجلها
-----
هكذا تعودت ان اقرأ لك لا اكتفي لما تكتبين ولكن لما تعنين ايضا
تحياتى صديقتى الرقيقة

(green eyes) said...

الجميلة شرين
اعتقد ان ما سردتيه من سطور كان من اجمل لحظاتك الحاسمة
لحظات يبدو عليها الكبرياء
لحظات طويلة مررتي بها بين سطورك
وانتهيتي بقرار حاسم
لابد أن تفخري بهذا القرار
ولابد الا يرى فيكي أي انكسار
تحياتي لهذة اللحظة

طارق هلال said...

وماذا إن عاد إليك؟

منعما مطيبا
يقول مللتها
ذبحتنى بأكاذيبها
عطرها أغرقنى فى زيفها
وروحها أذاقتنى حبا مكبلا
وتركتنى أموج فى كأبة
نغم معزوف على هواها
وتراب من تبر فى ثراها
وزهور منثورة فى خطاها
ولكنى لم أعش فى دنياها
تهت بملل فى تيهها
وزغت بزهد فى زهوها
فهى من شدة حبها
لم تجعلنى أرغب سواها
وأنا أريد الكون ملكى
أنا الغاصب الأبدى
أحطم وأشرد وأقسى
ولا يقتلنى قلب
ولا يحرقنى حب

وإنما يهزمنى

قلب بعشق يكرهنى

طارق هلال said...

شيرين
أن ما أردت قوله
أنك عندما تضحين من أحل شيطان
ماذا تجنين إلا أثامه
هل إذا تركها وعاد وقد ذاق نعمة منها وحبها
وكان دافعه هو الملل منها فقط
ليس ندما ولا حبا
وربما يكون قد عاد ليحطم ما تبقى من سؤال لم يجب عنه
ماذا ستنتظرى عندها؟

Rain man said...

لا اعرف لماذا تعاطفت مع البطل اكثر
فأنه و ان كان قد خان بطلة الخاطرة
فقد اخلص ايضا لحبيبته الاولى

لا اعرف
صرت اكثر ارتباكا
و لكنى قد اتحدث عن نفسي

عرفت فتايات بعد فاطمة
و احببت كثيرا بعدها
لكنى فى كل مرة كنت اكتشف
اننى افضل ان اعيش على حبها حتى و ان لم اراها ابدا
عن ان تحبنى فتاة اخرى و احبها

ربما لهذا السبب تعاطفت مع البطل
ام ترانى تعاطفت مع نفسي
حقا لست ادرى

Unknown said...

شيرين يا قمر

اية اخبارك

بجد يا شيرين انا اسفة بجد انا بزور مدونتك كل يوم وبقرا كل البوستس اللى بتنزيليها بس مش بعرف اعلق لان النت عندى وحش جدااااا

البوست المرة دى تحفة يا شيرين

صدقينى انا كنت كاتبة خواطر فى نفس الموضوع مش عايزة اقولك قريبة كتير من كلامك

مش بقولك انى مش بحس باى نوع من الغربة وانا فى مدونتك
كانك ما سكة قلمى وبتكتبينى

بس انا اختلف معاكى فى نهاية البوست

انا عمرى ما هبقى مبسوطة لو حبيبى سابنى وراح لحبيبتة الاولى لمجرد انة مبسوط انا كدة خلاص هبقة مبسوطة

يمكن عشان انا انانية كتير فى حبى

والاحتمال الاكبر لانى بحبة اوى وما قدرش احس انة راح بقلبة لحد تانى

بس ممكن اسيبة يروح بس اكيد مش هبقى مبسوطة خالص

only spot said...

حقا فليذهب لها مادام قبل ان يعيش اسير لها وعندما يستطيع حقا التخلص من قيودها فليعود ولكن سيجدك وقتها كما كنتى ربما نعم وربما لا
تحياتى لكى

كريم بهي said...

شيري
انا جيت متأخر شوية صــح ؟
بس عاوز اقولك البوست دا
اقصد القصيد الجميل دا اكد ليا حاجات كتير فى عالم شيرين الرائعة
انا مش عاوز اقول كلام جميل قلته قبل كدا ومهما قولت مش هاقدر اعبر على اللى عندي
لكن
فيه كام جملة شعرية
وانكما كشروق الشمس و غروبها
جرؤت ان تطلق عليها تؤم روحك اذهب لها
ان انزوى بعيدا وأفسح الطريق من اجلها

الثلاث جمل دوول اثرو فيا اوى
رغم ان القصيدة كلها معبرة اوى والاحاسيس فيها شفافة الا ان لسه هاقول فى جزء منها مازال بداخلك
رغم انى شوفت الجرح واضح فى كلمة انزوى الا كانت روحك مفتوحة للحب المقدس
شيري تعرفى والله نفسى اقابل واحدة زيك
نفسى بجد
حد يفهم ان الحب احساس مش عقد املكية
ان الحب تضحية مش غصب وجبرانية
ان الحب وفاء مش بيع وشرا
مش حاجات كتيرة بيفهمومها الناس
تصدقى فى مرة واحدة كنت بحبها اوى واتهمتنى بالخيانة لان فى ناس كتير كان بيقولوها يا بختك بحب كريم
وتركتنى مجروح اوي ويوميها قالتلى كلام جارح اوىوخاصة لما قالت انى الدغ الراء
يوميها عرفت انى مش انسانة بالمرة
كريم اللى ترك الدنيا فى يوم عشانها واهداها العمر والحب والوفاء اللى حلف الزمن بشياكيته ومجاماته كان بالنسبة ليها خسارة كبيرة اوى

على فكرة انا كتبت قصيدة جديدة
اسمها في اول السطر
مش هاقدر انشرها على المدونة ددلوقتى

كملى المشوار يا شيري
انا برتاح عندك اوى
وشوفتى حجرتى طلعت زى حجرتك كمان

ميرسى اوى
وطمنينى عليكى دايما

صديقك الروحي
كري بهي

Anonymous said...

الرائعه
dr.Roufy

نعم صديقتى
لن يحبه احد مثل بطله الكلمات

لكن هو يحب سواها
اذن فلينعما سويا

الحب ليس غصبا
او انانيه

فليسعد مع من اصطفاها قلبه
-----------------------------------
العزيز الرائع
الصديق المقرب

فليحيا سعيدا مع من اختارها لتشاركه سعادته

هو سعيد اذن هذا يكفى

الحب ان تسعد لسعاده من ملك قلبك
حتى وان كان سواك

مجروحه بطله الكلمات بالتاكيد
لكنها فعلت كل ما بامكانها حتى تحافظ على وجوده بحياتها
ولو كان وجودا شبحيا فى صورة صداقه
فقط ليظل موجودبعالمها
هى لم تبغى ولم تطلب اكثر من ذلك

هو اختار ان يذهب لاخرى
ويتخلى حتى عن الوجود الشبحى
فلينعم بقراره
هى حياته واختياراته فى هذه الحياه

فقط لم يعد هناك الا ان
اؤكد على كلماتك تلك

ان المحبين اذا
صدق حبهم لا يمكن
ان يفصلوا بين الثقة
بالنفس والتضحية
لأن في هذة الحاله
نفوسهم وقلوبهم
وكل ذرة داخلهم
تسكن في جسد من
يحبوهم

----------------------------------
مى
الفنانة الرقيقه

الانكسار موجود يا مى
كثرة الضربات
تؤدى حتما الى الانكسار مهما كانت قوة الشئ الذى يتعرض للضربات
-----------------------------------
Arabic ID
تعليقك كان قصيده
تساءلت فيها
وماذا إن عاد إليك؟

وردى عليك قصيده
فانت كالاطفال يا حبيبى
نحبهم
مهما لنا اساءوا

وصديقى
هو ليس شيطانا
هو فقط تائه
مشرد

لكنه ابعد ما يكون عن الشياطين
----------------------------------
rain man

تعاطف معه يا صديقى
انا الاخرى اتعاطف معه
هو الحائر التائه
الذى يبحث عن جزيرة فى وسط المياة

هذا بالضبط هو ما اصدقه

انا احببتك حقا
انما لست ادرى
انا ... ام انت الضحية ؟

وليس خطأ ابدا
انك ظللت على حبك لفاطمه
انا لا اعرف طبيعة علاقتكما كيف كانت
ولا مدى الاتفاق او التوافق الروحى بينكما

ولا لماذا كان الفراق؟

هذه اسئله كلها انت تعرف اجابتها
وتجعلك تدرك لماذا تمسكت بحبك لفاطمه؟

كما ادرك انا الاخرى
الاسباب التى لا تدركها انت
التى جعلتنى اخط انسحاب
----------------------------------
نوراى

ازيك؟
يا بنتى بطلى اعتذرات عن التعليقات

ما بين الاصدقاء اعتذارات

لم اقل يا نوراى ان بطلة القصيده
سعيده ان من تحبه ذهب لاخرى

مجروحه . ومتألمه
لكنها تحترم قراره
هى حياته
واختياراته

ماذا تريدين منها ان تفعل
تبكى . تصرخ . تستعطف

وماذا ان قوبل كل هذا بالقسوه؟
كما حدث من قبل
اذن يصبح الجرح فى القلب والكرامه

هو من سيجلس يوما ليراجع قراراته فى الحياه

ويدرك ايا منها كان صوابا واى منها كان خطأ

اما هى فقد فعلت كل ما بامكانها حتى تحافظ على وجوده حتى كطيف

اذن لم يعد هناك شيئا يمكنها ان تلوم نفسها عليه

وانا الاخرى لا اشعر باى غربه فى مدونتك
وخاصه صندوق ذكرياتك
الذى كان اول ما قرأت لك

انا الاخرى امتلك مثله
-----------------------------------
only spot

انا هو انا
انا عنصرى لا يتغير
حينما المح قطعة الماس المختفيه بين الالاف من شظايا الزجاج

احافظ عليها للأبد
وحتى ان كنت لن المسها ابدا بيدى
وحتى ان ادركت انها ستزين جيد سواى

ساظل على اخلاصى لها
للأبد

لانى انا اول من ميز نقاءها وسط شظايا الزجاج
-----------------------------------
كريم

كل ما اقرا كلامك
اعرف ان انطباعى الاولى عنك كان صح

وبطمئن ان لسه عندى القدرة اللى كنت افتكرت انى فقدتها فى الحكم على الناس

جمله من كلمتين يا كريم
كتبتها انت
وهى اللى بتتردد فى مخى من كذا شهر
وعمرى ما قلتها لحد
ده اكد لى تفكيرنا واحد ازاى

انت كتبت
الحب المقدس

هو ذاته ما بذهنى
وليس فقط الحب المقدس
بل الحب الاقدس
الحب الازلى

الحب الذى تضاءلت بجانبه كل متع الدنيا
واصبحت تنحصر فى لحظه واحده من الخيال
تغمض بها عينيك وتردد اسمه باشتياق
هو الحب الاقدس

يا اعز اصدقاء الروح

اما عن صديقتك القاسيه تلك
كنت يوما اقول
ان من حملت جنباته ذرة قسوه
انسان لا يستحق ان اعرفه

كونها قالت كل الكلام الجارح ده
ووصفتك بانك الدغ الراء
وهى بالنسبه لى صفه محببه
:)

ده دليل انها عندها قدر كبير من القسوه
وخاصة انك لم تفعل ما يستوجب ذلك

اما الان صديقى
وجدت القسوه
وتذوقتها
واسالت دمى ودموعى
وادرك انى املك القدره على ان اواجهه القسوه بالقسوه

لكنى تراجعت احجمت
ليس ضعفا بل قوه
لانى ان انسقت وراء انفعال لحظى
وتركت القسوه تتسلل الى كلماتى

فهناك جزء منى قد تغير
وانتمى الى باقى القطيع
الذى يستعذب القسوه ويظنها دليل قوه
لذا اتحكم فى غضبى وكلماتى
افضل ان اكون مجروحه
على ان اكون انا من اجرح بكلماتى

ان تسللت القسوه الى اصبحت طبعا
وانا ارفض ان تصبح القسوة من طباعى
مهما تعرضت للقسوه

انا اقوى بحنانى وليس بقسوتى

دامت لى كلماتك دائما يا كريم
الرائع

Anonymous said...

كريم
معلش نسيت اقولك
مستنيه قصيدتك
فى اول السطر

هو ليه مش ينفع تنشرها ؟

وعن حكاية حجرتى وحجرتك
المتشابهين

فهى متوقعه
ذات الاحساس
ذات الاراء
فغالبا
هتكون ذات الكتب
ذات الكتاب
ذات نمط الحياه
وذات بهدلة الحجره

:)

Unknown said...

شيرين

اية اخبارك

بصى بعد ما قريت ردودك على التعليقات

كان لازم ابعتلك تعليق تانى عشان احييكى على كل الرقة والنقاءوالمشاعر الحساسة اوى دى

واحييى نفسى لانى اتعرفت على انسانة فيها الانسانية المنتاهية دى

عندى طلب صغير منك هبقة مبسوطة لو عملتية

عايزاكى تعملى صندوق محادثات عشان اقدر اكتب لك اى تعليقات فيةلانى كتير مش بقدر اكتب لك تعليق على البوست نفسة لان النت بيبقة عندى وحش احيانا
دومتى رقيقة وصديقتى القريبة الى قلبى

كريم بهي said...

شيري
انا مش ها علق على كلماتك كلها فى الكومنت
لاني كنت متوقعها
الحب المفدس
انا بعتبره اختراعى فى الزمن دا
مقصدش انا الوحيد اللى بيحب كدا بس انا الوحيد فى نظري اللى وصفته لكن انت جيتى وحققت شعورا قياسيا اعلى
الحب الاقدس الازلي
هى العملية من سباق كلمات بس شعور
عارفة الشعور انتى اكتر واحدة واثق انك تعرفيه كويس جدا
اما عن القسوة دى مستحيلة لكل انسان بيحب
عنده قلب بينبض
زيك كدا
الحب اللى مفهومة عند الناس
قطعة قماش للتفصيل بالظبط
انا وانتى وكل اللى زينا هيحروره عشان يطير فى سما قلوبنا الحالمة
مش عارف اقولك اد ايه فرحان بكلامك وحاسس بالامل فيكي

اما عن موضوع المكتب دا ممكن نولع فيه متقلقيش يعنى
ولا ان يكون بينا شئ مختلف

لكن نوراي قالت ملحوظة مهمة الشات بوكس
صحيح ليه متعملش واحد عندك هيسهل علينا كتير اننا نتابع بعض

اما عن القصيدة
فكريم افندى اللى هو انا
طمعان ينشر حاجة بقى ف راكن كام قصيدة على جنب يمكن يقدر ودا مستحيل شوية ومش عارف ليه
هو فيه خلص معايا خلال شهر ديسمبر ويناير

في اول السطر
جهاز للحب
مذكرات طفل عاشق
قانون السيارة

وتحت الانشاء
موجود الاتي

وطنى يبحث عن وطن
صورة للحلم

وطبعا دوول الالهام جالى كتبت فيهم شوية ولسه يا عالم امتى يكملوا
وبصراحة بالنسبة للقصائد اللى خلصت بعت لكل اصحابي على الايميلات نسخ عشان اعرف رأيهم فيها
لكن اوعدك يوم مانشرها على المدونة هاهديها ليكي عشان انتى الوحيدة اللى لسه مقرتهمش بس مفيش مشاكل

اللى اللقاء لحين كومنت جديد
وانا رديت على كومنتك عندي

كريم بهي

Anonymous said...

مرحبا لحظات
ما زلت متابعا رغم البرد واالاعطال فى
البحر المتوسط .اتمنى ان لا يكون انقطاع الخدمة قد اثر على انتاج الارض التى
اصريت على انها لابد ان تنتج كل يوم
تحيات متاخرة

rommantic said...

شرين
اكيد انت اتعلمتى مناللى حصل تثقى فى مين ومين لا ومش كل من قال بحبك قد صدقك
والحمدالله انه سابك قبل ميكون فى ارتباط رسمى
لو اللى فهمته صح
سلام

Anonymous said...

نوراى

انا اللى لازم اشكرك يا نوراى
كونك التقطتى المشاعر والاحاسيس بتاعتى من عده كلمات انا كتبتها

ده معناه انك بتملكى نفس المشاعر والاحاسيس . ان ما كانش افضل

حكايه التشات بوكس دى
اجليها شويه
معلش
عندى اسبابى والله

ما تزعليش منى

كل الود والمحبه
-----------------------------------

كريم
يا اعز واقرب الاصدقاء

ما تولعش فى المكتب
حرام
مش استحملك كل اوقات المذاكره

انا هاجيب واحد
ونبقى تعادل
:)

مستنيه القصيده

كل الود والحب والصداقه
---------------------------------
الشمالى

كل التحيات سيدى
رغم البرد
فانا اعشقه
انا لا اجد نفسى الا فى برد الشتاء

ورغم البرد واعطال البحر المتوسط
ما زلت الارض تنتج
كل يوم
ولن تتوقف على ما يبدو قريبا

كل الود والتحيه

shreen said...

rommantic

انا من الناس اللى بتعتمد جدا على احساسها فى الحكم ع الناس

والكل ملائكه الى ان يثبت العكس

ومش معنى ان حد عمل حاجه ما عجبتنيش انى انقله لخانة الشياطين

تحياتى