Best images, comment images, layouts and more for your profile on SparkleTags.com
Best graphics, layouts, and more for your profiles! Click Here!

أنا الأولى التي لم تكتفِ لأنّها الوصال الكامل، الفعل والتلقي، المرأة التمردُ لا المرأة الـ نعم. سئمتُ آدمَ الرجل وسئمتُ آدمَ الجنة. سئمتُ ورفضتُ وخرجتُ على الطاعة. عندما أرسل الله ملائكته لاستعادتي كنتُ ألهو. على شاطىء البحر الأحمر كنتُ ألهو. شاؤوني فلم أشأ.روّضوني لأتروّض فلم أتروّض. أنزلوني الى المنفى لأكون وجع الشرود. جعلوني الرهينةَ للقفر من الأرض والفريسةَ للموحش من الظلال،. وطريدةَ الكاسر من الحيوان جعلوني. عندما عثروا عليَّ كنتُ ألهو. لم أستجب فشرّدوني وطردوني لأني خرجتُ على المكتوب...جمانه حداد .... عودة ليلث ...http://www.joumanahaddad.com.

Thursday, February 7, 2008

جنون

الصورة من هذا الموقع


تتداخل الاصوات برأسى وتصطرع ... تصرخ على .. ويصرخ احداها على الاخر .

بعضها يصرخ قائلا كفى .. والاخر يصرخ كثير كثير جدا .. وبعضها يصرخ بأنها اقتربت .

وانا اريد ان اخرسها جميعا ... اضغط بيدى على اذنى حتى لا استمع الى الصراخ والهراء الذى تنطق به الاصوات .

اعتدت على جنونى .. وشطحات عقلى .. حتى ان وقتا لا تصطرع به الاصوات بداخلى ..

هو الاستثناء .. وليس القاعده !!

لكن الان يبدو انى على بداية الطريق الملكى للجنون !

لم اعد اهتم .. فلتصرخ الاصوات .. او تبكى .. او حتى تقيم عرسا ان ارادت !

لا اهتم ... ولن اهتم .

فقد اصممت اذنى الى الابد .

15 comments:

Rania Lelah said...

مادمت مقتنعة عزيزتى بما تفعلينه و تشعرين به فصمى اذنيك الى الابد
لعل الجنون ليس صم الاذن
ربما يكون سماع الصراخ والانسياق وراءة
هو الجنون بعينه

تحياتى

Doaa Ebrahim Aaql said...

بل اتركي تلك الأصوات وشأنها
لا تسدى اذنيك عنها
بل تجاهليها
وليبق صوتك عالياً
مسموعاً

لأنه الأحق بالإصغاء

.
.

جميل (:

Unknown said...

صورتي بشكل جيد الصراع بين الاصوات وبينك ككيان
وربما كان التجاهل بعدم الاهتمام هو علاج جيد لها

تحياتي
و بعد الشر عليكي من الجنون يا شيرين

كريم بهي said...

طيب هو دا يبقى جنون
دا هو دا عين العقل
وعقل العقل

شيري يا جميلة
عارفة نفسى ايه دلوقت اقرا ليكي بوست فرحان بقي
مش عاوز اقولك ان الدنيا فتحالى دراعتها يعنى اليومين دووول بس ان وثق ان فيها حاجات كتير حلوة
اوك
هنشوف حاجة فرحانة قريب
وهنستمتع بلحظاتنا بقي
وهنرقص من الطرب مش من الالم

انا عارف ان الموضوع مش سهل وانا مش واهمى او غير واقعي
بس بحاول اطير من غير جناحات وعاوزك تطيري معايا
*******************
شوفى يا شيري عن حكاية القصايد
بصراحة انا مش هاعرف اتكلم اوى فى البلوج
لكن
هلمحلك
حكاية النشر
كنت فكرت من كام شهر انشر كتاب فكرة عبيطة وطبعا امكانياتى المادية مش هتسمح دلوقت حاولت اخترق من خلال الصالونات الادبية او الجرائد اللى بتنشر كتب للمبتدئين
كانت النتيجة ان اصبر شوية كتير
الى الابد مثلا
قلت وماله
طيب انشر حتى فى الجرائد الادبية قصائد ليا
وبعت قصائد كتتير جدا جدا
وبعت مرات كتير
من غي لا حس ولاخبر
قلت وماله
اليومين دول
حاولت ادخل على النت و الايميلات لبعض الادباء الماسكين عمليات النشراو اللى هايساعدونى
وكانت الاجابة
ان اشعارى ركيكة
او واقعة
والموسيقى مصطنعة
وحاجات كتير تانية
ولسه بدرى عليا عشان اعرف ان كنت شاعر ولا

احبطت كتير وحسيت ان الامل تلاشى
لكن رجعت تانى وقلت وماله
وبدأت اقرا من جديد
وبغزارة ونسيت الاحباط وهاكون ان شاء الله
بس صراحة
لسه فى جرح باقى مدفون
وربنا معايا
بس بجد ان متشكر جدا انك بتحاولى تساعدينى ومهمومة بيا
وحكاية نزار قيد الاعداد
بلاش نتمحك فى الراجل
نزار كان غنى
ومركذ مرموق
اما انا مش غنى
للاسف
والبلد دي
زى ما قالت ليا
مرة انسانة اديبة بحبها اوى هى كمان بتحبنى اوى
الشعر مينفعش مع الفقر فى البلد دى

متشغليش بالك انا مصر وجامد
وهاكون حتى ولو الوقت هيطول شوية
ويكفى ان فيه بصيص امل بيجى منك ومن اصحاب
والمشكلة التانية انه فى ناس بيقولوا
انى مدون فاشل
وان هبطل تدوين قريب
وان الاقبال على مدونتى بيدل على دا
انت ايه رايك انا مدون فاشل؟
مش يمكن
وانا مش واخد بالى
عموما يا شيرى
انا هشوف الايام الجاية وبعدين هاخد القرار
اكمل ولا ابطل
واقعد فى بيتنا احسن
انا كنت خدت القرار من يومين ابطل بس رجعت وقلت استنى لبعد بداية الدراسة
يوم الحد الجاي
وبعدين اقرر

مش عارف اقولك ايه
بس يمكن يكون دا اخر كومنت هاقدر ابعته ليكى
والله اعلم

تحياتى
تحياتى القلبية
الروحية
الوردية
اتمنى ربنا يوفقك واكيد هاكون متابعك

صديقك الدائم يا توأم روحي

كريم بهي

سندباد said...

بصراحة انا مؤيد ما قالته برنسيس دودو وانضم اليها في النصيحة
مع انبهاري بفكرة البوست
تحياتي واسف علي التقصير

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انتى كمان الاصوات دى بتصرخ جواكى

بس بيقولولك كفا ليه لان كلنا بنشطح ساعات ونبعد ولا صوت يقول كفاية

اوقات الجنون بيودينا فى داهية

بجد الواحد بيحتار وصراعه مع نفسه بيكون فى الف حاجة

فى حد متصالح مع نفسه

هو انا فهمت غلط ولا ايه الاصوات دى براسك من اللى حوليكى ولا منك

على العموم اعتبرينى فهمتها منك وداخلك وتعليقى على كده
تحياتى
سلام

احساس لسه حى said...

معلش نسيت اقولك حاجه

هو فى شئ ممكن ننظره بمنظور غير دينى

جبيلى مثل ياريت

الحمد الله دينا موضح كل شئ دينا مش مشيخنا خدى بالك

وياريتى بعمل الشئ اللى بنظره بمنظور دينى للاسف

زى مليون غيرى بيعرف الحرام ويعمله والحلال وميعملهوش بس على الاقل معملش الحرام واحلله زى ما بعمله اكون واضح وانا بعملة وربنا يرحمنا ويغفر لينا
سلام

Anonymous said...

رانيا
هل تعلمين العباره التى تقول.
لا مجنون يدرك انه مجنون
دوما ظننت انى قمة العقل
فماذا يعنى هذا.
ربما حان الوقت ان استمع الى الاصوات بدلا من صوتى انا!
وان كنت لم افعل ذلك بعد

تحياتى يا صديقة الاحساس

------------------------------------
برنسيس

انا اريد ان اترك الاصوات وشأنها ايتها الاميره.
لكنها هى من لا تريد ان تتركنى
كلما هربت
اختبأت
ابتلعت الحبوب المنومه والمهدئه هى دائما هناك تصرخ فى رأسى

ولا يبدو ان هناك مجال للفرار
منها

وبالرغم من كل الاصوات.
لا زلت اتبع صوتى انا
كما قالت نصيحتك

كل الود
----------------------------------
سامح
هو ذات ما قلته
صراع
هو الوصف الامثل
انا اريد ان اتجاهلها
لكنها لا تريد ان تتركنى وشأنى
اصبح الامر محطما للاعصاب

ومن هنا كان الصراع

تحياتى
-----------------------------------
كريم

كالعاده
هناك شئ مشترك

البوست الفرحان قرب جدا
نسبيا
حالة الحزن والاكتئاب بدأت فى الانحسار قليلا

هناك ضوء فضى يلمع فى السماء المكفهره


كريم
سيبك من كلام الناس يا كريم
وسيبك من اللى بقولك التعليقات عندك قليله فى البلوج

فاكر نزار لما نزل " طفولة نهد "

الناس ثارت عليه ازاى
واتهمته بايه
ورغم كده ما اهتمش وفضل يكتب
شوف بقى اسطوره دلوقت

يا ريت يا كريم جرب دار ليلى دى
والله بتساعد الشباب
جرب انت هتخسر ايه
با التجربه نجحت
فحققت حلمك
يا فشلت وتبقى انت اكتسبت شرف المحاوله

واوعى تقول تقفل البلوج
واوعى تقول دة ممكن يكون اخر تعليق

ايه يا كريم
الكلام اللى كله يأس واستسلام ده

انت شوفت وانا فى قمة الحزن والانحدار
عمرى ما فكرت اقفل البلوج او اقعد فى بيتنا زى ما انت بتقول

ربنا يعلم انى كنت باقوم من السرير بالعافيه ونفسى اصلا ما اقومش لا من السرير ولا من النوم

ولكن كنت باقوم واكتب وارد على التعليقات

ربنا مدينا موهبه اكيد لسبب غير اننا نستسلم

مستنيه تعليقك الجاى
ومش عايزه اسمع كلمة اخلا تعليق دى تانى

ماشى

فى انتظارك
----------------------------------
سندباد

ايها العزيز
اخبرتك من قبل لا داعى للاعتذار ابدا
ما بين الاصدقاء اعتذارات
ويكفى مرورك من حين لاخر
فهذا وحده يعنى كونك صديقك تهتم بالمتابعه

فلا تعتذر ابدا

تحياتى لك ولجهينه
وما دمت تتفق مع دودو الرقيقه
فهو ذات الرد
الذى قلته لها اقوله لك

تحياتى للرائعه جهينه
---------------------------------
حسام
انت فهمت صح يا حسام
الاصوات دى فى راسى يا حسام
مش من اللى حواليا
اصوات فى راسى انا بس
ما حدش بيسمعها غيرى

انا كنت من الناس اللى متصالحه مع نفسها جدا جدا
جواها زى براها

لغايه ما الاصوات دى جت
وبدأت تبدد السلام النفسى اللى كنت عايشه فيه

حسام
ايوه فى حاجات ممكن ننظرلها من غير منظور دينى يا حسام
اساسا كل حاجه ممكن ننظرلها من غير منظور دينى

الدين يكون جزء من المنظور بس مش كل المنظور

وانا اديتك مثال قبل كده

عقوبه السارق فى الاسلام قطع اليد

كده يبقى اى واحد يسرق هنقطع له ايده

لكن او عرفنا ان اللى سرق ده داخ على شغل وما لقاش
وجاع وعنده عيال عايز يأكلهم

فسرق علشان ياكل ويأكل عياله
علشان لا هو ولا هم يموتوا من الجوع

ينفع بقى ننظر للموضوع من ناحيه دينيه

ولا من ناحيه انسانيه بحته

يعنى باختصار هنقطع له ايده؟
ولا هنسامحه؟

يا ريت تكون وجهة نظرى واضحه ليك دلوقت

تحياتى يا حسام

احساس لسه حى said...

عزيزتى
كويس اصل اول تعليقين اوحولى انهم اصوات خارجية مش من جواكى

بس انا حبيت تكون الاصوات دى من جواكى لانى حسيسها دايمن وبسمعها

ومعاكى حق محدش غيرى بيسمعها وبيفهمها بجد صوتها دايمن عالى ساعات تغلبنى وساعات اغلبها

ويابختك جالك حسيت باحساس انك متصالحة مع نفسك وكمان جدا جدا اظن صعب اكون صالح مع نفسى

عارفة النفس اللوامة دى جوايا ومش بتسبنى فى حالى وعلشان تسكت لازم اكون ملاك وبدل صعب اكون ملاك يبقا الاصوات هتفضل جوايا

بس الحمد الله الرضا بيعرف يوطى صوتها شوية

انا اتكلمت عنى معلش

اكيد انتى الاصوات دى جت لسبب شوفى ايه اللى اتغير فيكى ولا فى دنيتك خلا الاصوات دى تصحا جواكى

عارفة

لما البراءه تتمحى من جوانا الاصوات تبتدى تصحا وتصرخ

تفتكرى انتى لسه بنفس البراءة اللى كنتى فيها متصالحة مع نفسك

ما اظنش

موضوع المنظور الدينى

شوفتى حتى المثل اللى قولتيه لما تنظرى ليه بمنظور دينى هتلاقى نفسك نظرتى ليه بمنظور انسانى لان الدين بتعنا مليان انسانيه واقولك بمثلك

سيدنا عمر بن الخطاب اوقف حد السرقة(المثل اللى جبتية)
فى فترة حصلت فيها مجاعة

شوفتى الدين بينظر لكل شئ بمنظور انسانى

هدورلك على لينك بالمعلومة دى تتاكدى منها وتقرى تفاصيلها

لو فى مثل تانى قوليهوفى مثل فى دماغى هقولهولك بس بعدين تعرفى ان فى الحدود برضوا الدين مليان انسانية

بس احنا اللى انسانيتنا اقل من اللى جوه دينا الف مرة

شكرا على كلامك عندى

يمكن ريحتى بالى شوية وشليتى شئ ممكن يقلقنى كل ما اعارضك او انقد كلام ليكى

اصلى بقيت طريد المدونات شكلى

تحياتى يا جميل

سلام

Anonymous said...

حسام

زى ما قلتلك فى تعليقى عندك
ما تقلقش من اختلافك معايا فى الرأى

احنا هنا بنتناقش
لو ما قدرناش نقتنع بوجهات نظر بعض على الاقل نحترمها

قمة التحضر
الاختلاف . مع الحفاظ على هويه الاخر

انا لن اجبرك على اعتناق رأيى لانه الصواب الاعظم . كما انك لن تجبرنى على اعتناق رأيك لانه الصواب الاعظم

عن كلمتك عن المثال الذى ذكرته انا يا حسام

انا لم اشكك للحظه فى سماحة الاسلام

انا فقط اشكك فى قدره البشر على تطبيق هذه التعليمات السمحه
لاننا نوجهه حسب ارائنا واعتقادتنا

اذا ارادت مجموعه ان تصلب احداتبحث عن ايه تؤيد رايها هذا فى القران

وان اردنا ان نعفو عن نفس الانسان اتخذ الفريق الموالى له ايه من القران تثبت انه لا يستحق العقاب

نحن نطبق الاسلام على اهوائنا
نتبع معه منطق
ولا تقربوا الصلاه

ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت كامله

تحياتى يا حسام

طارق هلال said...

تلك الأصوات
عرض
والشفاء هو المرض
فالقلق يدعوك للراحة
والزلزال يعلمك الهرب
وصراخهم أعتراضك
على ما أصابك من وفائك
فهل ستجمعين اشلاؤك
وتختارين المفترق
تبنى بأمل سدا
بين الوهم وغد مرتقب

Anonymous said...

arabic id

كالعاده تمس دائما جزء كبير من الحقيقه
بشفافيه او قدره فائقه على قراءم ما بين السطور

وصراخهم أعتراضك
على ما أصابك من وفائك

هذه هى حقا ما هيه الاصوات
تصرخ وتعترض ان افيقى
لكى

تبنى بأمل سدا
بين الوهم وغد مرتقب

اشكرك جدا ايها الصديق العزيز

MKSARAT - SAYED SAAD said...

صديقتى الرقيقة شرين

بطلتك ستصم اذنها الى الابد حتى لا تسمع اصواتا جديدة فماذا ستفعل في الاصوات التى مازال صداها يرتطم بشدة داخل عقلها مدمرا كل شواطئ الهدوء بعواصفة الحمقاء

هل سيكون هذا الحل كما قالت :

لكن الان يبدو انى على بداية الطريق الملكى للجنون !

لم اعد اهتم .. فلتصرخ الاصوات .. او تبكى .. او حتى تقيم عرسا ان ارادت !

فان كانت تعني هذا فنعم هو جنون لكن فترة الجنون تلك لن تستمر لأنها ستكون قصيرة جدا بسبب زحف حياه خربت كل مقوماتها عليها حتى تحلل مشاعرها بين ادق ذرات رمالها
اترك تحياتي ومودتى
صديقك سيد سعد

Anonymous said...

صديقى العزيز جدا
الذى يرسك بالكلمات
ويكتب باللوحات

يبدو ان الحل الوحيد يا صديقى بالفعل ان تصاب البطله بالجنون

حينها لن يصبح عليها حرج حينما تأتى باى تصرف احمق تحت مسمى الحب

ليس على المجنون حرج يقولون

:)

تحياتى ايها الفنان

Tarkieb said...

قمةالعقل هو الاصغاء للاصوات والرد او التعامل معها...اما تقفلى ودانك وتكبري الدماغ وتتنعمي ده الجنون......